Reflectieblokken
Leermomenten:
Tijdens dit onderdeel wordt er teruggeblikt naar de leermomenten die al hebben plaatsgevonden tijdens de stage bij Sportstad Heerenveen. De stage die wordt gevolgd is een stage bij Sportstad Heerenveen en de werkzaamheden die daarbij horen zijn vooral op het gebied van event organisatie. Daarom heb ik drie verschillende leermomenten uitgezocht die daarop aansluiten. Deze leermomenten zullen worden beschreven en een toelichting op worden gegeven.
Eerste leermoment: Het eerste leermoment heeft betrekking met het organiseren en begeleiden van de megasportdag. Dit is een evenement dat één keer per jaar wordt georganiseerd door en bij Sportstad Heerenveen. Tijdens dit event zijn ongeveer 54 verschillende verenigingen betrokken en die promoten hun sport. Hieraan kunnen de kinderen uit de gemeente Heerenveen dan gratis meedoen. Mijn aandeel aan dit event was het buitengebied organiseren. Hieronder valt het indoor skeeleren, ijsskaten en rondleiding SC-Heerenveen. Voor mij ligt het leermoment in de begeleiding van de vrijwilligers die mij gingen helpen. Ik had deze dag zes vrijwilligers van de opleiding COSMO die de onderdelen gingen begeleiden. Voor mij de taak om hun te brieven en te voorzien van lunch. Daarnaast konden ze met vragen of onduidelijkheden bij mij terecht. Wat ik hiervan heb geleerd is wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een event van aankleding tot doordraaischema’s. Maar wat ik specifiek heb geleerd is hoe ik deze vrijwilligers het beste kon begeleiden. Want van alle vrijwilligers had ik er zes en deze moesten aan het eind ook helpen met het opruimen. Wat ik heb geleerd hoe ik deze vrijwilligers het beste kon begeleiden en afspraken mee kon maken zodat zij maar ook in aan de taken kon voldoen. Dit heeft ertoe geleid dat de activiteiten goed zijn begeleid door de vrijwilligers. Maar ook dat ze op het einde niet zomaar weg waren maar zijn blijven helpen met het opruimen van de overige onderdelen.
Tweede leermoment: Het tweede leermoment heeft te maken voor het event dat ons is toegewezen de Cruyff Courts. Dit is een 6 vs 6 scholenvoetbal toernooi op een Cruyff Courts. Dit event is aan ons toevertrouwt en organiseren we samen met stagiaires van SC-Heerenveen. Wat ik hierbij geleerd heb is vooral samenwerken met een externe partij. Hoe communiceer je hiermee, hoe maak je afspraken, hoe vergader je en ga zo maar door. Maar wat ik ook heb geleerd is hoe ik een evenement organiseer. Wat komt er allemaal bij kijken ik ben verantwoordelijk voor facilitair en had snel het gevoel dat ik iets geregeld had terwijl ik alleen goedkeuring had. Wat ik nu heb geleerd is dat je pas iets hebt geregeld als je weet waar het vandaan komt, hoe het ergens komt, wanneer je het krijgt, wat het is en hoeveel het zijn. Dus er komt meer bij kijken dat je voorhand denkt.
Derde leermoment: Het derde leermoment heeft te maken met het sportonderzoek dat we doen op stage. We onderzoeken wat voor effect het project Scoren voor Gezondheid heeft op de jeugd van de gemeente Heerenveen. Wij krijgen hierbij begeleiden van Wiebren vanuit scoren van gezondheid en Steven vanuit de Hanze Hogeschool. Onze vraag leek op voorhand heel concreet en interessant om te onderzoeken. Toen we eenmaal onze onderzoeksopzet afhadden en het gingen bespreken met Wiebren kwamen we erachter dat we een wel heel groot onderzoek hadden opgezet. Daarnaast hadden we het onderzoek niet afgebakend waardoor de omvang van het onderzoek en de tijd die wij krijgen niet goed op elkaar aansluiten en het daardoor een te groot onderzoek is om te onderzoeken in daarvoor bestemde tijd. Wat ik hierdoor heb geleerd is dat je een onderzoek zo concreet en compact mogelijk maken waarbij je rekening houdt met de haalbaarheid van het onderzoek. Daarnaast heb ik geleerd dat het niet gaat om de omvang maar om de kwaliteit. Dus hoe kleiner en concreter de vraag hoe beter je hierna onderzoek kan doen.
Reflectie op 360 graden feedback:
Naar aanleiding van de verschillende feedbackformulieren die ik uit heb gedeeld aan verschillende partijen waarmee samen wordt gewerkt. Ben ik tot een volledig 360 graden feedback gekomen. De uitgewerkte formulieren zijn terug te vinden in de bijlage. Hieronder mijn reflectie op de feedback.
Wat ging er minder tijdens blok 2.1 & 2.2 en wat kan er dus beter. Wat gebleken is uit de feedback is dat ik soms wat meer proactief aanwezig mag zijn. Dit betekent dat ik meer evenementen op mij mag gaan nemen of andere meer ondersteunen bij hun evenementen. Op dit moment doe ik dit nog niet genoeg en dat snap ik en begrijp ik ook. Wat ik hiermee ga doen is kijken welke mogelijkheden mijn rooster toelaat om nog actiever bij te dragen aan een pro actievere houding. De reden waarom ik volgens de andere partijen niet proactief genoeg ben is omdat wij als team zijnde vaak op een andere plek zitten in gebrek met ruimte te kort en omdat ik meestal niet help met evenementen die niet op de dinsdag en woensdag plaatsvinden. Wat ik hiermee ga doen is proberen toch bij de groep te zitten of mij vaker hier proberen te bevinden. Met zijn drieën wordt dit erg lastig omdat er niet genoeg plekken beschikbaar zijn. Daarnaast ga ik kijken op welke andere manier ik nog een actievere bijdrage kan hebben aan de stage. Voor mij is het op dit moment niet haalbaar om naar mijn ingeplande dinsdag en woensdag nog meer aanwezig te zijn op stage. Aangezien ik hiernaast nog een eigen bedrijf heb waar ik veel voor doe en druk bezig ben met mijn sportmassage. Daarnaast laat het schoolrooster dit ook niet toe.
Wat ging er goed. Uit de feedback is gebleken dat mijn communicatieve vaardigheden goed zijn. Dit betekend dat ik een actieve bijdrage heb tijdens vergaderingen en dat ik mijzelf hierin ook probeer te mengen. Daarnaast is uit de feedback gebleken dat ik probeer mee te denken. Daarnaast is een sterke eigenschap van mij dat mijn verslagleging van goede kwaliteit is. Dit is een punt waar ik druk mee bezig ben om het te verbeteren en als een externe partij dat opvalt is bevestiging van mijn inzet. Daarnaast krijg ik als sterke punten dat ik collegiaal, sociaal en met ideeën kom.
Reflectie op beoordeling:
Na aanleiding van de beoordeling van Lowise Hazenberg over het functioneren bij Sportstad Heerenveen kan ik zeggen dat ik het eens ben met de feedback die ik heb gekregen.
Als er gekeken wordt naar de verbetering zaten deze vooral op planning en verslaglegging gebied en daarnaast ook communicatie. De planning had vooral te maken met de overgangen van stagebegeleidster en dat we een tijd zonder begeleiding met het organiseren van het evenement bezig waren. Vandaar een terecht punt dat hierin de planning niet optimaal was. Op het gebeid van verslaglegging heb ik mij wel proberen te verbeteren het afgelopen jaar alleen is voor mij een zwak onderdeel. Uit mijn verslagen is wel gebleken dat ik hierin vooruit ben gegaan aangezien deze inhoudelijk goed uitzien dus dit gaat steeds beter. Alleen de zakelijke communicatie blijft hierin nog een lastige. Vandaar dat ik mij hierin nog wil blijven ontwikkelen.
Wat uit de reflectie blijkt is dat ik op sociaal gebied wel goed scoor dus dat betekend dat ik goed contact kan leggen met anderen en daarnaast prettig om mee te werken ben. Als verbetering hierop mag ik mijzelf soms iets meer laten zien en een proactievere houding aannemen. Voor mij zijn dit de grootste punten die uit de reflectie zijn gekomen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb